MUŞ TİCARET VE SANAYİ ODASINA BAKIŞ
Menşe ve Dolaşım Belgeleri Otomasyon Sistemi (MEDOS)
Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) ile Ticaret Bakanlığı koordinasyonunda; Menşe ve Dolaşım Belgelerinin elektronik ortamda düzenlendiği,
ihracatçı firmalar ile gümrük müşavirleri bünyesindeki menşe ve dolaşım belgeleri sürecinin yönetildiği, Odalar ile Gümrük Makamlarınca elektronik ortamda onaylandığı ve vize edildiği bir Menşe ve Dolaşım Belgeleri Otomasyon Sistemidir (MEDOS).İhracatçı firmalar ve gümrük müşavirleri, MEDOS sistemine https://medos.tobb.org.tr web adresinden e-imza ile giriş yapabilecek, menşe ve dolaşım belgelerinin sürecini yönetebilecek, onaylı ve vize edilmiş şekilde çıktı alabileceklerdir.
NOT: İhracatçı firmalar ve gümrük müşavirleri, MEDOS`a giriş için gerekli olan e-imza ve IP adresinizin TOBB tanımlı IP havuzunda tanımlı olması gereklidir.
Hangi Ülke İçin Hangi Belge Düzenlenir ?
A.TR DOLAŞIM BELGESİ Avrupa Birliğine Üye Ülkeler (Almanya, Avusturya, Belçika, Bulgaristan, Çek Cumhuriyeti, Danimarka, Estonya, Finlandiya, Fransa, Hırvatistan, Hollanda, İngiltere, İrlanda, İspanya, İsveç, İtalya, Letonya, Litvanya, Lüksemburg, Macaristan, Malta, Polonya, Portekiz, Romanya, Slovakya, Slovenya, Yunanistan.)
NOT :A.TR dolaşım belgesi düzenlenen ülkeler için ihraç konusu eşyanın, işlenmemiş tarım ürünü veya Avrupa KömürÇelik Topluluğu (AKÇT) listesinde yer alan bir ürün olması halinde bu ülkelere A.TR dolaşım belgesi yerine EUR.1 dolaşım sertifikası düzenlenir.
Kıbrıs Rum Kesimi`ne ticaret yapılmamaktadır.
EUR.1 BELGESİ DÜZENLENEN ÜLKELER (İKİLİ ANLAŞMA -STA GEREĞİ)
https://ticaret.gov.tr/dis-iliskiler/serbest-ticaret-anlasmalari/yururlukte-bulunan-stalar
EUR.1 BELGESİ - EFTA ÜLKELERİ
isviçre, İzlanda, Liechtenstein ve Norveç
EUR.1 BELGESİ - BATI BALKAN MENŞE KÜMÜLASYONU KAPSAMINDA
Türkiye, AB, Batı Balkan ülkeleri (Arnavutluk, Bosna Hersek , Makedonya, Karadağ ve Sırbistan)`nin dâhil olduğu çapraz menşe kümülasyonu esasına dayalı serbest ticaret alanı sistemidir. Bu kapsamda, Türkiye, AB (sadece Gümrük Birliği ,kapsamındaki ürünler için),Arnavutluk, Bosna-Hersek, Makedonya, Karadağ ve Sırbistan arasında çapraz menşe kümülasyonu uygulanabilmektedir.
EUR.1 veya EUR-MED BELGESİ- PAAMK SİSTEMİ (STA) KAPSAMINDA Türkiye, Avrupa Birliği (AB), EFTA ülkeleri (İsviçre, Lihtenştayn, İzlanda ve Norveç), Fas, Filistin, İsrail, Mısır, Tunus ve Faroe Adaları`nın dahil olduğu çapraz menşe kümülasyonu esasına dayalı serbest ticaret alanı sistemidir.
MENŞE ŞAHADETNAMESİ DÜZENLENEN ÜLKELER
Tercihsiz Menşe Kapsamındaki Ülkeler
ÖZEL MENŞE (FORM-A) BELGESİ DÜZENLENEN ÜLKELER
1. Japonya
2. Yeni Zelanda
3. Avustralya
Yeni Zelanda resmi tasdik istememektedir. Belgenin ihracatçı tarafından doldurulması yeterlidir.
Avustralya GTS uygulamakla birlikte, FORM.A belgesi doldurulması zorunlu değildir.
A.TR Dolaşım Belgesi
Türkiye ve Avrupa Topluluğu arasında yürürlükte olan Gümrük Birliği kapsamında, serbest dolaşım halinde bulunan malların ihracında gümrük muafiyetinden yararlanmak amacıyla ihracatçı tarafından düzenlenen, Oda ve gümrük makamlarınca vize edilen belgedir. Söz konusu belge, "Gümrük Birliği`nin Uygulanmasına İlişkin Esaslar Hakkında (2006/10895 Sayılı Bakanlar Kurulu Kararı) Karar" çerçevesinde düzenlenmektedir.
Avrupa Birliği`ne üye ülkelere, Tarım Ürünleri Listesi ve Avrupa Kömür Çelik Topluluğu Ürün Listesi dışındaki serbest dolaşımdaki eşyanın ihracında düzenlenir.
A.TR Taahhütname Örneği
Basitleştirilmiş A.TR Dolaşım Belgesi
"Türkiye ile Avrupa Topluluğu Arasında Oluşturulan Gümrük Birliği` nin Uygulanmasına İlişkinEsaslar Hakkında Karar"ın 7. bölümü olan "Basitleştirilmiş İşlemler Hükmü" uyarınca; Onaylanmış İhracatçı yetkisi alan4 firmalar tarafından düzenlenen ve gümrük idarelerine ve Odalara vize işlemi için ibraz zorunluluğu olmayan belgedir.
EUR.1 Dolaşım Belgesi
Türkiye`nin Serbest Ticaret Anlaşması imzaladığı ülkelere yönelik ihracatlarda ayrıca Avrupa Birliği`ne üye ülkelere Tarım Ürünleri Listesi ve Avrupa Kömür Çelik Topluluğu Ürün Listesi kapsamındaki ürünlerin ihracatında,malı gümrük indiriminden veya muafiyetinden yararlanması amacıyla Odalarca onaylanan ve gümrük idarelerince vize edilen belgedir.
Türkiye`nin Serbest Ticaret Anlaşması imzaladığı ülkeler:
https://ticaret.gov.tr/dis-iliskiler/serbest-ticaret-anlasmalari/yururlukte-bulunan-stalar
Not : EFTA (Avrupa Serbest Ticaret Birliği) üyesi ülkeler; İsviçre Konfederasyonu, Norveç Krallığı, İzlanda Cumhuriyeti ve Lichtenstein Prensliği`dir.
EUR-MED Dolaşım Belgesi
Türkiye`nin Serbest Ticaret Anlaşması imzaladığı ülkelere yönelik ihracatlarda, PAN AVRUPA AKDENİZ MENŞE KÜMÜLASYON SİSTEMİ (PAAMK) kapsamı ticarette,"Eşyanın Tercihli Menşeinin Tespiti Hakkında Yönetmelik" uyarınca aşağıda sıralanan STA ülkelerine yapılan ihracatlarda ihraç konusu eşyanın gümrük indiriminden yararlanması amacıyla düzenlenen, Odalarca onaylanan ve gümrük idarelerince vize edilen belgedir.
Türkiye`nin Serbest Ticaret Anlaşması imzaladığı EUR-MED düzenlenebilen ülkeler:
AkdenizÜlkeleri
Fas
Tunus
İsrail
Mısır
EFTA Ülkeleri
İsviçre Konfederasyonu
İzlanda Cumhuriyeti
Liechtenstein Prensliği
Norveç Krallığı
Meneşe Şahadetnamesi
Uluslararası ticarete konu olan ürünlerin menşeini belirten ve Odalarca onaylanan belgelerdir.
FORM A Belgesi
Birleşmiş Milletler Ticaret ve Kalkınma Konferansı (UNCTAD) çerçevesinde uygulanan Genelleştirilmiş Tercihler Sistemi`nden yararlanmak üzere, aşağıda sıralanan ülkelerce gümrük indirimi uygulanan eşyaların ihracatında düzenlenen ve Genelleştirilmiş Tercihler Sistemi` ne göre Türk Menşeli sayılan eşyanın ihracatında onaylanan belgedir.
İran Menşe İspat Belgesi
Türkiye Cumhuriyeti ile İran İslam Cumhuriyeti arasındaki "Tercihli Ticaret Anlaşması Çerçevesindeki Ticarette Eşyanın Tercihli Menşeinin Tespiti Hakkında Yönetmelik" (30.01.2015 t. 29252 s. R.G.) kapsamında yapılacak ticarette, eşyanın tercihli menşeini ispat etmek üzere, 1 Ocak 2015 tarihi itibariyle yürürlüğe konan, Odalarca düzenlenip gümrük idarelerince vize edilen belgedir.
D-8 Menşe İspat Belgesi
Türkiye Cumhuriyeti ile Bangladeş, Endonezya, İran, Malezya,Mısır, Nijerya ve Pakistan`dan oluşan gelişmekte olan sekiz ülkenin oluşturduğu(Developing Eight /D-8) Örgüt, 15 Haziran 1997 tarihinde "İstanbul Deklarasyonu" ile kurulmuştur.
Gümrük ve Ticaret Bakanlığı tarafından hazırlanan "D-8 Üyesi Devletler Arasında Tercihli Ticaret Anlaşması Çerçevesindeki Ticarette Eşyanın Tercihli Menşeinin TespitiHakkında Yönetmelik" 24.05.2016 tarihli ve 27913 sayılı ResmiGazete`de yayımlanmıştır. Bu Yönetmelik 01.07.2016 tarihinde yürürlüğe girmesi sebebiyle,D-8 Üyesi Devletler Arasında Tercihli Ticaret Anlaşmasını onaylayan 6 ülke arasında tercihli ticaretkapsamında yapılacak ticarette yürürlük tarihi itibariyle itibaren D-8 Menşe İspat Belgesi`nin kullanılması gerekmektedir.
D-8 Üyesi Devletler Arasında Tercihli Ticaret Anlaşması`na taraf ülkelere tercihli ticaret kapsamında yapılacak ihracat esnasında, bahse konu ürünün Anlaşma kapsamında olup olmadığının tespitinin yapılabilmesi için, yukarıda bildirilen taraf ülkelere ait,aşağıda linki bulunan Tavizli Listelerinin göz önünde bulundurulması gerekir.
NOT: Türkiye-İran Tercihli Ticaret Anlaşması ile Türkiye-Malezya Serbest Ticaret Anlaşması yürürlükte bulunması itibariyle, Türkiye-İranTercihli Ticaret Anlaşması kapsamında kullanılmakta olan ve Menşe İspat Belgesi ile Türkiye-Malezya Serbest TicaretAnlaşması`nın kapsamında kullanılmakta olan Menşe Belgesinin kullanımına devam edilecektir.
Malezya Menşe İspat Belgesi
Türkiye Cumhuriyeti ile Malezya arasındaki Serbest TicaretAnlaşmasının Fasıl 4?ünde yer alan Menşe Kurallarının uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar çerçevesinde hazırlanan "Türkiye- Malezya Serbest Ticaret Anlaşması Çerçevesindeki Ticarette Eşyanın Tercihli Menşeinin Tespiti Hakkında Yönetmelik" (10.07.2015 t. 29412 s. R.G.) kapsamında yapılacak ticarette, eşyanın tercihli menşeini ispat etmek üzere, 10 Temmuz 2015 tarihi itibariyle yürürlüğe konan, Odalarca düzenlenip gümrük idarelerince vize edilen belgedir.
TR-AZ Menşe İspat Belgesi (Azerbeycan)
Türkiye Cumhuriyeti ile Azerbaycan Cumhuriyeti arasındaki Tercihli Ticaret Anlaşmasının ekinde yer alan Tercihli Menşe Kuralları ve İdari İşbirliği Yöntemlerine İlişkin usul ve esasları çerçevesinde hazırlanan " Türkiye Cumhuriyeti ile Azerbaycan Cumhuriyeti Arasında TercihliTicaret Anlaşması Çerçevesindeki Ticarette Eşyanın Tercihli Menşeinin Tespiti Hakkında Yönetmelik" 19.03.2021 t. 31428 s. R.G.) kapsamında yapılacak ticarette, eşyanın tercihli menşeini ispat etmek üzere,19 Mart 2021 tarihi itibariyle yürürlüğe konan, Odalarca düzenlenip gümrük idarelerince vize edilen belgedir
TPS-OIC Menşe İspat Belgesi
İslam Konferansı Teşkilatı Üyesi Devletler Arasında Tercihli Ticaret Sistemi (TPS-OIC) Menşe Kuralları Anlaşması ÇerçevesindekiTicarette Eşyanın Tercihli Menşeinin Tespiti Hakkında Yönetmelik (29.06.2022 t. 31881 s. R.G.)ile 01.07.2022 tarihinde yürürlüğe giren, Bakanlıkça yetkilendirilen kuruluşlarca satış ve onay işlemleri gerçekleştirilen belgedir.
Menşe İspat Belgesinin düzenlenmesi;
"TPS-OIC Menşe İspat Belgesi" yalnızca ihracatçı veya ihracatçının gümrük beyannamesini imzalamakla yetkili kanuni temsilcisi tarafından bu Yönetmeliğe uygun olarak doldurulmak suretiyle düzenlenir.
İhracatçının ibraz yükümlülüğü
Menşe İspat Belgesi düzenlenmesi için başvuruda bulunan ihracatçı, bu belgeleri düzenleyecek gümrük idarelerinin ve/veya Bakanlıkça yetkilendirilen kişi veya kuruluşların talep edebileceği, söz konusu ürünün menşe statüsü ile bu Yönetmeliğin diğer hükümlerinin yerine getirilmiş olduğunu tevsik eden ilgili bilgi ve belgeleri vermekle yükümlüdür.
TPS-OIC Menşe İspat Belgesinin kullanıma hazır hale getirilmesi
Kurallara uygun doldurulan TPS-OIC Menşe İspat Belgesi tüm tevsik edici bilgi ve belgeler ile birlikte kontrol edilerek ilgili mevzuat uyarınca, Odamızca Medos üzerinden e- imzalı olarak onaylanmaktadır
Türkiye ile birlikte anlaşmayı onaylamış Bangladeş, Fas, İran, Malezya, Pakistan ve Ürdün arasında yapılacak ihracatlar da, ülke bazında tavizden faydalanacak Türk menşeli ürünler listesi aşağıda tablolarda sunulmuştur.
Daha kapsamlı bilgiye 29.06.2022 tarih 31881 sayılı Resmi Gazete` den ulaşılabilmektedir.
TUR-PAK Menşe İspat Belgesi
``Türkiye Cumhuriyeti ile Pakistan İslam Cumhuriyeti Arasında Mal Ticareti Anlaşması Çerçevesindeki Ticarette Eşyanın Tercihli Menşeinin Tespiti Hakkında Yönetmelik" 24.04.2023 tarihli ve 32170 sayılı Resmi Gazete`de yayımlanarak 01.05.2023 tarihinden itibaren geçerli olmak üzere yayımı tarihinde yürürlüğe girmiştir. Bu Yönetmelik ekindeki yer alan veAnlaşma kapsamı menşeli ürünlerin Anlaşma hükümlerinden yararlanabilmesinisağlamak amacıyla usulüne uygun olarak MEDOS sistemi üzerinden elektronik olarakdüzenlenen ve gümrük idarelerince vize edilen belge TUR-PAK Menşe İspat Belgesi` dir.
Türkiye menşeli eşyalara ilişkin olarak Pakistan`ın tarife listesine aşağıdaki dokümanlardan ulaşabilirsiniz.
GÜNEY KORE - SİNGAPUR - İNGİLTERE (BİRLEŞİK KRALLIK) Menşe Beyanı
GÜNEY KORE
Türkiye - Güney Kore Serbest Ticaret Anlaşması Çerçevesindeki Ticarette Eşyanın Tercihli MenşeininTespiti Hakkında Yönetmelik (30.04.2013 tarih 28633 sayılı Resmi Gazete) kapsamında yapılacak olan ihracatlar da herhangi bir belge düzenlemeye gerek olmaksızın, sadece fatura üzerine menşe beyanında bulunulması yeterlidi
Türk menşeli olmayan ürünler için Menşe Şahadetnamesi düzenlenebilir.
Güney Kore Menşe Beyanı Metnir.
Aşağıda metni verilen menşe beyanı, dipnotlara uyumlu bir şekilde yapılmalıdır. Ancak dipnotlar kopya edilmemelidir.
The exporter of the products covered by this document declares that, except where otherwise clearly indicated, these products are of ...(1) preferential origin.
(İhracatçının imzası ve beyanı imzalayan kişinin adı ve soyadı okunaklı şekilde yazılır.)
(1) Ürünlerin menşei belirtilir.
(2) Belge üzerinde bilgi mevcutsa bu bilgiler ihmal edilebilir.
SİNGAPUR
Türkiye- Singapur Serbest Ticaret Anlaşması Çerçevesindeki Ticarette Eşyanın Tercihli Menşeinin Tespiti Hakkında Yönetmelik (01.10.2017 Tarih 30197 Sayılı Resmî Gazete) kapsamında yapılacak olan ihracatlar da herhangi bir belge düzenlemeye gerek olmaksızın, fatura üzerine menşe beyanında bulunulması yeterlidir.
Türk menşeli olmayan ürünler için Menşe Şahadetnamesi düzenlenebilir.
Türk menşeli olmayan ürünler için Menşe Şahadetnamesi düzenlenebilir.
Singapur Menşe Beyanı Metni
The exporter of the products covered by this document declares that, except where otherwise clearly indicated, these products are of ... preferential origin under Turkey- Singapore Free Trade Agreement.
(İhracatçının imzası ve beyanı imzalayan kişinin adı ve soyadı okunaklı şekilde yazılmalıdır.)
(1) Belge üzerinde bilgi mevcutsa bu bilgiler ihmal edilebilir.
İNGİLTERE (BİRLEŞİK KRALLIK)
Türkiye-Birleşik Krallık Ortak Komitesinin Türkiye Cumhuriyeti ile Büyük Britanya ve Kuzey İrlanda Birleşik Krallığı Arasında Serbest Ticaret Anlaşması Eki Menşe Protokolünü Değiştiren 15/3/2021 Tarihli ve 2/2021 Sayılı Kararı Kapsamı Ticarette Eşyanın Tercihli Menşeinin Tespiti Hakkında Yönetmelik (30.05.2021 t. 31496 s. R.G.) kapsamında yapılacak olan ihracatlarda herhangi bir belge düzenlemeye gerek olmaksızın, fatura üzerine menşe beyanında bulunulması yeterlidir.(Türk ve AB menşeli)
Türk ve AB menşeli eşyaların dışında üçüncü ülke menşeli eşyaların ihracatında ise Menşe Şahadetnamesi düzenlenebilir
İngiltere Menşe Beyanı Metni
The exporter of the products covered by this document (customs authorisation No ....... (1)) declares that, except where otherwise clearly indicated, these products are of ....... (2) preferential origin.
1 Türkiye`de yerleşik ihracatçılar için, menşe beyanının bir onaylanmışihracatçı Tarafından yapıldığı hallerde onaylanmış ihracatçı yetki numarası bu alana girilmelidir. Menşe beyanının bir onaylanmış ihracatçı Tarafından yapılmadığıhallerde parantez içindeki sözcükler silinir ya da bu alan boş bırakılır. Menşe beyanının,Birleşik Krallık` ta yerleşik bir ihracatçı Tarafından yapıldığı hallerde bu alana EORI numarası girilir.
2 Ürünlerin menşei belirtilir.
TR-BAE Menşe İspat Belgesi
"Türkiye Cumhuriyeti ile Birleşik Arap Emirlikleri Arasında Kapsamlı Ekonomik Ortaklık Anlaşması Çerçevesindeki Ticarette Eşyanın Tercihli Menşeinin Tespiti Hakkında Yönetmelik" 23 Temmuz 2023 tarihli 32257 sayılı Resmi Gazete`de yayımlanarak 01.09.2023 tarihinden itibaren geçerli olmak üzere yürürlüğe girmiştir.
Anlaşma kapsamında, Türkiye Cumhuriyeti ile Birleşik Arap Emirlikleri Arasında İkili Kümülasyon olup, Menşeli olmayan girdilere ilişkin uygulanacak işlem ve işçilik safhası ekte yer almaktadır.
TIR Karnesi İşlemleri
TIR KARNESİ NEDİR?
TIR Karnesi işlemleri karayolu taşımacılığında, taşıyıcı firmaların daha güvenli ve daha az işlem yaparak uluslararası ticareti gerçekleştirmelerini sağlar. Uygulama, ülkelerin sisteme dahil olmalarıyla başlar. Ülkemiz 1966 yılında Bakanlar Kurulu kararıyla sisteme taraf olmuştur. Sistemin düzenli işleyişini sağlamak amacıyla her ülkede kefil kuruluşlar oluşturulur. Tüm bu kuruluşların bağlı bulundukları uluslararası kefil kuruluş, "International Road Transport Union" olup ülkemiz adına Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği kefil kuruluştu
Muş Ticaret ve sanayi Odası, firmaların sisteme dâhil olması, belgelerin satışı, kontrolü, takibi ve kapatılması işlemlerinde görev yapar. Yapılan bütün işlemler TOBB ile bağlantılı olarak gerçekleştirilir.
TIR Sisteminin Amacı ve Faydaları TIKLAYINIZ
TIR KARNESİ Sistemine Giriş İçin Nasıl Başvuru Yapılır? TIKLAYINIZ
TIR KARNESİ Nasıl doldurulurTIKLAYINIZ
Taraf Ülkeler için TIKLAYINIZ
KAYIP KARNE İŞLEMLERİ
İlk TIR karnesinin kullanılmadan önce veya taşıma sırasında veya taşıma sona erdikten sonra çalınması, kaybolması, imha olması veya üçüncü kişiler tarafından alıkonulması hallerinde, karne hamili, durumu kayıp beyannamesi ile derhal odaya bildirmek zorundadır.
Bir TIR karnesinin:
Kullanılmadan önce kaybedilmesi halinde; karne hamili, kayıp beyannamesi ile Birlik tarafından belirlenen teminat verilen TIR karneleri için açıklama formunu doldurarak ve varsa kaybolmanın delillerini ekler.
Taşıma sırasında kaybedilmesi halinde; karne hamili, kayıp beyannamesini dolduracak ve kaybolmanın delilleri ile taşımanın tamamlanması için istifade edilen gümrük rejimi belirtilerek, şayet eşya başka bir gümrük rejimi altına alınmış ise taşınan eşyanın bu gümrük rejimi altına alındığını, şayet taşımaya TIR Rejimi altında devam edilmiş ise taşımanın sonlandırıldığını veya taşınan eşya imha olmuş veya tüketime sunulmayacak derecede tahrip olmuş ise imha veya tahribi teyit eden resmi belgeleri ekleyecektir.
Karnenin taşıma sona erdikten sonra kaybedilmesi halinde, karne hamili kayıp beyannamesini dolduracak ve TIR işleminin sonlandırıldığını teyit eden resmi belgeleri ekleyecektir.
Kayıp Karne işlemleri için Oda ya ibraz edilmesi gereken diğer belgeler aşağıdaki gibidir.
Boş Kayıp Edilen Karneler İçin;
Dilekçe (2 Adet)
Kayıp Karne Beyannamesi (2 Adet)
Kayıp Karne Ücreti
Teminat Alınan Karneler İçin Beyanname ve Taahhütname (2 Adet)
Kullandıktan Sonra Kayıp Edilen Karneler için;
Dilekçe (2 Adet)
Kayıp Karne Beyannamesi (2 Adet)
Karne Fotokopisi (2 Adet)
Boşaltma Cmrleri (2 Adet)
Kayıp Karne Ücreti
İptal Karne İşlemleri;
Karnenin ilk koçanları işlem gördükten sonra iptal edilen karneleri kapsar.
Açıklayıcı Firma Dilekçesi (2 adet)
karne asıl
Gümrük Ceza Kararı (2 adet)
Gümrük Ceza ödeme makbuzu (2 adet)
ADRES, ORTAK ve UNVAN Değişikliği vb.İşlemler Nasıl Yapılır?
TIR Karnesi Hamilleri ile Odamız ve Odalar Birliği arasında TIR Sözleşmesi Uygulama Esaslarına bağlı olarak yürütülen; süre uzatımı,kayıp işlemi, ortak/adres/unvan değişikliği, teminatalma, teminat iade talep etme, teminat değişikliği, teminat indirimi, TIR Karnesi alma/iade etme yetkili değişikliği ve TIR Sisteminden çıkma talepleri vb. gibi tüm TIR Karnesi iş ve işlemlerinin TIR Kabul Sistemi üzerinden yürütülmeye başlanmıştır.
Söz konusu uygulamaya TIR Karnesi Hamilleri https://tobbtir.tobb.org.tr/Portal/AnaSayfa adresinden ulaşabilmekte ve başvurularını bu sistem üzerinden Odamız ve Odalar Birliğine iletebilmektedir. Anılan uygulama üzerinden Odamız kendilerine gelen talepleri https://tobbtiryonetim.tobb.org.tr/Giris sayfasında yer alan uygulama üzerinden inceleyebilecek,uygun olmayan taleplerin düzeltilebilmesi iş ve işlemlerini yine aynı uygulama üzerinden gerçekleştirecek olup, uygun gördükleri talepleri Odalar Birliğine iletir.
Tır Karnesi Suret Onayı İşlemleri:
1 Karne aslı ve sayfa fotokopileri
2 Firma dilekçesi
TIR SÖZLEŞMESİ UYGULAMA ESASLARINA ULAŞMAK İÇİN TIKLAYINIZ.
TIR KARNESİ HAMİLİ EL KİTABI İÇİN TIKLAYINIZ.
ATA KARNESİ
ATA Karnesi :
ATA Karneleri, "Uluslararası Geçici İthalat Sözleşmesi (İstanbul Sözleşmesi) ve Ekleri" kapsamında, taraf ülkeler arasında, başka herhangi bir belgeye ve her bir ülke gümrüğüne ayrı ayrı teminat verilmesine gerek kalmaksızın, eşyanın geçici olarak ithalat ve ihracatını sağlayan uluslararası belgelerdir.
ATA Karnesi, gümrük işlemlerini basitleştirir ve kolaylaştırır. Para ve zamandan tasarruf sağlar. ATA Karnesi, "1 yıl" süre için geçerlidir. Bir yıllık süre içerisinde 4 kez Türkiye`den geçici ihracat işleminde kullanılabilir. Sergi ve fuar ürünleri, tıbbi cihazlar, sanayi eşyası, sanat eserleri, bilgisayarlar, film ekipmanları, fuar standı, kostümler, uydular, yarış atları, bilardo masaları, kuyumculuk eşyaları gibi akla gelebilecek pek çok eşya ATA Karnesi ile yurt dışına götürülebilir.Hediyeler, tüketilebilen mallar (gıda vb.), tütün ve tütünden mamul, alkol ve alkolden mamul mallar, bir kez kullanılıp atılabilen mallar ve posta trafiği ATA Karnesi kapsamında yer almaz.
ATA Karnesi Başvurusu için; https://atak.tobb.org.tr/Portal/AnaSayfa adresi üzerinden, ATAK sistemi aracılığıyla yapılacaktır.
ATA Karnesi başvurusunda bulunacak üyemizin, programın kullanımına ilişkin daha detaylı bilgiye ulaşabileceği "Kullanım Kılavuzu" na ulaşmak için tıklayınız.
ATA Sözleşmesine Taraf Olan Ülkelerin listesine ulaşmak için tıklayınız.
TEMİNAT
ATA Karnesi kapsamı eşyanın toplam değerinin yüzde ellisi (%50) oranında alınır.
Teminat olarak:
Nakit teminat için (TL. veya döviz ) ATO veznesine veya aşağıda belirtilen ATO`nun banka hesaplarına yatırılır.
Banka Teminat Mektubu (TL. veya döviz)
Dövize natık teminat mektuplarında yazılı talep tarihindeki"TCMB döviz satış kuru" ifadesi yer alacaktır. Teminat mektubunun konusuna "ATA Karnesi kapsamı eşya ibaresinin yazılması zorunludur".
Kuyumculuk Sektörüne Uygulanacak Teminat Oranları:
Gümrük Tarife İstatistik Pozisyonu (GTİP) 71.13, 71.08 ve 71.06 olan eşya için, döviz cinsinden teminat verildiği takdirde, Ek. IV `de belirtilen ülkelere göre teminat oranları uygulanır.Karne hamilinin teminat oranları birbirinden farklı olmak üzere birden fazla ülkeye gitmesi halinde, en yüksek teminat oranlı ülkeye göre teminat alınır.
NOT: Geçici süre ile de olsa ticari amaçlı kullanılmak üzere yurt dışı edilen mallarla ilgili olarak ATA Karnesi düzenlenemez.
ATA Karnesinin kaybedilmesi halinde ne yapılmalıdır?
ATA Karnelerinin gümrük idarelerince herhangi bir işlem yapılmadan kaybedilmesi halinde; Karneyi düzenleyen Odaya başvuruda bulunularak, Karnenin kaybedildiği beyan edilir. Bu durumda TOBB tarafından Karnenin kullanılmadığına dair gerekli araştırma yapılarak teminat iade edilir.ATA Karnelerinin yurt dışında kaybedilmesi halinde; eşyanın geçici ithalatının yapıldığı gümrük idaresine başvurularak, bir tutanakla veya yabancı gümrüklerce hazırlanan özel bir belge ile eşyanın yurt dışı edilmesi sağlanabilir. Yurda dönüldüğünde, Karneyi düzenleyen Odaya başvurularak sertifika talep edilmelidir. Oda tarafından iki nüsha halinde düzenlenen sertifika ile eşyanın yurda dönüş işlemi yaptırılır ve sertifikanın bir nüshası Odaya iade edilir. Sertifikanın usulüne uygun olarak mühürlenmiş olması halinde Karneye karşılık alınan teminat iade edilir.
Bu durumda, derhal eşyanın bulunduğu yerdeki gümrük makamlarına başvurularak bildirimde bulunulmalıdır. Eşyanın çalınması halinde adli makamlara başvurularak tutanak tutturulmalıdır. Ancak, eşyanın doğal afet sonucu zayi olması dışında kalan durumlar, gümrük vergi ve resimleri sorumluluğunu ortadan kaldırmaz.
Süresi biten bir ATA Karnesinin süresini uzatmak mümkün müdür?
ATA Karnelerinin geçerlilik süresi düzenlendiği tarihten itibaren 1 yıldır. Bu sürenin uzatılması mümkün değildir. Bununla birlikte süresi biten bir ATA Karnesinin yerine kullanılmak üzere yeni bir Karne düzenlenerek, eşyanın yurt dışında kalma süresini fiili olarak uzatmak mümkündür. Süresi biten bir Karnenin yerine en çok iki kez Karne düzenlenebilir. Bununla birlikte bu usul ülkeler için bir zorunluluk olmadığından ancak kabul eden ülkelerin gümrüklerince uygulanmaktadır. Konu hakkında doğrudan TOBB`a başvuruda bulunulmalıdır
ATA Karnesinin sayfalarının yeterli olmaması halinde ne yapılmalıdır?
Karnenin geçerlilik süresi bitmediği halde sayfalarının yeterli olmaması durumunda, Karnenin yerine geçerlilik süresi aynı olan ek bir karne düzenlenmektedir. Bu durumda iki Karnenin birlikte kullanılması gerekmektedir. Konu hakkında doğrudan TOBB`a başvuruda bulunulmalıdır.
Sayısal Takograf Kartları
Sayısal takograf kartları
Uluslararası Karayolu Taşımacılığı yapan taşıtlarda çalışan personelin çalışmalarına ilişkin AVRUPA ANLAŞMASI (AETR) ve muhtelif Konsey Tüzükleri uyarınca; 1 Mayıs 2006 tarihinden itibaren Avrupa Birliği`neüye ülkelerde karayolu taşımacılığında kullanılan yeni araçlarda mekanik veya elektromekanik takograf cihazları yerine kullanılması zorunlu hale gelen takograf sistemidir.
Sayısal Takograf Kartları, takograf cihazı ile birlikte kullanılmak üzere tasarlanan akıllı kartlardır. Takograf kartları, kart hamilinin takograf cihazı tarafından tanınmasını, veri aktarımını ve hafızaya alınmasını sağlar.
Sayısal Takograf Başvuru sistemi sürücülerimizin müracaatlarını kolaylaştırmak amacıyla online olarak başvuru yapılabilmesine olanak sağlamak için yeniden geliştirilmiş ve 12.04.2021 tarihinde kullanıma sunulmuştur.
Sürücülerimiz artık Odalara gitmeden,bilgisayar ve internet ortamından e-devlet aracılığı ile başvurularını kolaylıkla gerçekleştirebilecektir.
Başvuru işlemleri aşağıda belirtilen hususlara dikkate alınarak yapılmaktadır:
1. https://staum.tobb.org.tr/WEB/ adresine giriş yapın ve sağ üst köşedeki Kart İşlemleri` ni tıklayın
2. Açılan sayfanın en sağında yer alan "Giriş Yapmak için Lütfen Tıklayınız" butonuna basınız.
3. E-Devlet şifreniz ile sisteme giriş yaparak başvuru yapmak istediğiniz kart türünü seçiniz.
4. Açılan ekranda yer alan kutucuğa sürücü ehliyetinizin arka yüzünde bulunan seri numarayı başında harf olmadan sadece rakamları yazınız ve DEVAM ET butonundan sonra başvuru türünü belirleyerek devam ediniz. EĞER geçerli bir SRC belgeniz yok ise sistem uyarı verecektir ve başvuru işlemleri tamamlanamayacaktır.
5.Açılan sayfadaki yer alan bilgiler girildikten sonra BAŞVURU İŞLEMLERİ tamamlandıktan sonra otomatik olarak sistemin vereceği ÖDEME NUMARASI ile kart ücretleri VAKIFBANK şubelerinden veya İnternet Bankacılığı kanallarından alınmaktadır.
6. KART TESLİMLERİ kart sahibine yâda kart sahibinin başvuru esnasında belirlediği kişilere sadece Odadan yapılmaktadır
ÖNEMLİ NOT:
1. Yeni tip ehliyeti olanların biyometrik fotoğrafı ve imzası Nüfus ve Vatandaşlık İşlemleri Sisteminin (NVİ) veri tabanından alındığından sisteme otomatik olarak gelmektedir. Eski tip ehliyeti olanlarda ise BİYOMETRİK RESİM (arkası beyaz fonlu) ve boş beyaz kâğıda atılmış İMZANIZIN görüntüsünü sisteme yükleyiniz.
Başvuru sırasında bu bilgileri sisteme yüklemeniz istenecektir. Örnek için tıklayınız.
2. KAYIP/ÇALINTI/EL KONULMA işlemlerinde sisteme kolluk kuvvetlerinden alınmış bu işleme ait TUTANAK yüklenecektir. Kart sahiplerinin kartlarının kaybolduğu, çalındığı ya da zayi olduğu hallerde tutanak asıları olmadan başvuru sahiplerinin işlemleri yapılamamaktadır.
3. KAYIP/ÇALINTI/EL KONULMA/ ARIZALI gibi ikame kart başvurusunda bulunan sürücülerimizin, ,ödeme yapmadan önce cep telefonlarına gelecek mesajları takip ederek, mesaj geldikten sonra ödeme numarasıyla ödeme yapmaları gerekmektedir.İkame kartın geçerlilik süresi asıl kartın süresi ile yanı olup ilave süre verilmemektedir.
4. ARIZALI kart başvurularında yeni kart için arızalı kartı başvuru sırasında Odaya teslim edecektir. Teslim alınan kartın arızalı olma durumunda ise kartın geçerliliğinin başladığı tarihten itibaren 1(bir) ay içerisinde yapılan arızalı kart başvurularından ücret alınmamaktadır.
5. DAHA DETAYLI BİLGİ İÇİN; https://staum.tobb.org.tr/WEB/ adresini ziyaret edebilirsiniz.
Dış Ticaret İle İlgili Belge işlemleri
"Dış Ticaret Belgesi Tasdik Başvuru Dilekçesi" indirmek için tıklayınız.
"İhracat Faturası Tasdik Başvuru Dilekçesi" indirmek için tıklayınız.
Cezayir Serbest Satış Sertifikası (Attestation de libre commercialization dans le pays d`origine)
Cezayir`e 01/01/2018 tarihinden sonra tüm ülkelerden yapılacak ihracatlarda, ihraç edilen ürünlerin mer`i ulusal veya uluslararası tüketicinin güvenliği ve korunmasına ilişkin mevzuata uygun bir şekilde üretildiğini gösteren Cezayir Serbest Satış Sertifikası (Attestation de libre commercialization dans le pays d`origine) yetkili bir kurum veya kuruluş tarafından onaylanması talep edilen belgedir.
İstenilen Belgeler
Dilekçe
Taahhütname
Fatura taslağı
Kapasite raporu, kalite ve/veya marka tescil belgeleri,
İmza Sirküleri
İhracat Beyannamesi taslağı
Dikkat edilecek hususlar;
Beyannamede yer alan GTİP ile sertifikada yer alan "relevant to sub-position" bölümündeki GTİP`in aynı olması ve fatura tutarı ile aynı olması gerekmektedir
Üye tarafından onaya sunulan doldurulmuş belge yanında, fatura örneği alınacaktır. Bilgilerin kapasite raporu, kalite ve/veya marka tescil vs. belgelerle ve fatura ile uyumlu olup olmadığı kontrol edilerek onaya sunulacaktır.